Ίβυκος, Lucid Dreaming

3222763317_85e173cd46

για μια στιγμή ξεχάσαμε
ποιά ήταν η ερώτηση
Νάνος Βαλαωρίτης,
Το χτύπημα (Με όπλο τους στίχους)

Τη στιγμή που η φρίκη γίνεται θέαμα και αποστειρώνεται θα τραγουδάμε;

Μήπως οι ποιητές καταλήγουν σκιερές αχτίδες ενός ήλιου που δε δύει ποτέ στην αυτοκρατορία της σύγχρονης παθητικότητας κατά τον Debord;

Όντως οι θεοί δεν είναι τυφλοί και μας ποδοπατούν βάσει σχεδίου (επίτηδες η παράφραση του κεφαλαίου), όμως πρέπει πρώτα να ορίσουμε τη δική μας τυφλότητα, το δικό μας θόλωμα, το οποίο θεωρώ –καλοπροαίρετα- ασυνείδητο.

Πριν από 23 χρόνια ένας ποιητής, κάτω από ένα δέντρο, άνοιξε διάλογο με έναν διανοούμενο. Προσπάθησε να υπερασπίσει την ποίηση εναντίον της «αρλουμπολογίας». Κλέβω μια σκέψη του, που την ξέθαψα κάτω από το ίδιο ακριβώς δέντρο. Για μένα άλλο μορφή άλλο περιεχόμενο: Ένα σώμα είναι ντυμένο με ρούχα: Τα ρούχα και το σώμα δεν είναι ταυτόσημα. Αν τα ρούχα αλλάζουν τα βήματα δεν αλλάζουν.  23 χρόνια μετά, ο ίδιος εκείνος ποιητής, γράφει: για μια στιγμή ξεχάσαμε ποιά ήταν η ερώτηση. Δυστυχώς η στιγμή είναι άγνωστης διάρκειας. Σήμερα το κυνήγι συνεχίζεται και πρέπει να αποδεικνύουμε καθημερινά ότι δεν είμαστε ελέφαντες ή ξεχαρβαλωμένα τρίποδα.

Τι δει με χορεύειν; Διερωτάται ο χορός, όταν ο Οιδίποδας αποδεικνύει την πνευματική του τυφλότητα στον Οιδίποδα Τύραννο του Σοφοκλή. Was soll ich singen? Γιατί να τραγουδώ; Το παραφράζει συνειδητά ο Hölderlin, ο οποίος ολοκληρώνει τον προβληματισμό του όταν διατυπώνει την ερώτηση:Wozu Dichter in dürftinger Zeit? Γιατί να είσαι ποιητής σε στερημένα χρόνια;

Στο κάθε ποίημα υποφώσκει σκέψη και μάλλον εκείνο ποιεί τους ποιητές, όχι το αντίστροφο. Γράφω σημαίνει συνομιλώ με το λόγο μου. Επαναστατώ μέσα και μέσω της σκέψης. Όταν στα γεγονότα του Δεκέμβρη οι ποιητές απαντούν με ανακυκλωμένα ποιήματα κάτι δεν πάει καλά. Όταν δεν τίθενται ερωτήσεις, το όλο εγχείρημα παίρνει τη μορφή θεάματος -και μάλιστα αποτυχημένου- ξεφεύγοντας από τον αρχικό στόχο.

Γράφτηκε από κάποιον ανώνυμο ως κριτική πάνω στον Πέρσιο: λες ότι οι ποιητές δεν έχουν το θάρρος να γράψουν την αλήθεια. Το θέμα δεν είναι εάν γράψουν την αλήθεια, αλλά αν έχουν το θάρρος να την αναζητήσουν. Να μην κοιμούνται εν γνώσει τους. Μέσα από την απορία του Celan (αν και όχι μόνο), η ανθρωπότητα θα θυμάται πάντα τη φρικτή σιωπή του Heidegger.  Όντως η στωικότητα και ο σκεπτικισμός είναι μια πολύχρωμη καλειδοσκοπική φρεναπάτη, ώστε να μην υποχρεωθούμε να αναλάβουμε καμία ευθύνη. Ο πραγματικός εχθρός του ποιητή ελλοχεύει στην ανευθυνότητα.

Was soll ich singen?

Για να συλλαβίζω
έμφρενα
το τραγούδι της φρίκης.

3 Σχόλια to “Ίβυκος, Lucid Dreaming”

  1. Να λοιπόν που η συζήτηση δεν τέλειωσε ακόμη.

    Ίσως τώρα μόλις αρχίζει.

  2. … “Γιατί”, όπως πολύ σωστά είπε κάποτε κι ο φί-
    λος μου ο Τίτος,
    “Κανένας στίχος σήμερα δεν κινητοποιεί τις μάζες
    Κανένας στίχος σήμερα δεν ανατρέπει καθεστώτα”.

    Έστω.
    Ανάπηρος, δείξε τα χέρια σου. Κρίνε για να κριθείς.

    Μ. Αναγνωστάκης, Επίλογος (Ο Στόχος)

    Ανευθυνότητα λοιπόν ή ευθυνοφοβία;
    Καθότι:
    “Για να συλλαβίζω
    έμφρενα
    το τραγούδι της φρίκης”
    ανάγκη είναι ο ποιητής ν’ αντιλαμβάνεται μα και ν’ αποτυπώνει:

    ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΙΟ ΓΥΜΝΑ…

    Όλο και πιο γυμνά
    Όλο και πιο άναρθρα
    Όχι πια φράσεις
    Όχι πια λέξεις
    Γραμμάτων σύμβολα
    Αντί για πόλη η πέτρα
    Αντί για το σώμα το νύχι
    Ακόμα πιο πολύ: μια αιμάτινη
    Σκοτωμένη κηλίδα
    Πάνω στο μικροσκόπιο.

    Μ. Αναγνωστάκης, Η Συνέχεια 3, 1962

  3. Για όσους έχουν τεχνικές δυσκολίες στην αναζήτηση: http://www.ekebi.gr/magazines/ShowImage.asp?file=44273&code=5800

    Για όσους έχουν συνειδητές δυσκολίες στην αναζήτηση:
    Ας μη μπουν στον
    κόπο

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: