Κωστής Παλαμάς, Από τα Σατιρικά Γυμνάσματα

.

– Είσαι; – Η  Ζωή. – Δε μας φελάς· στο ράφι. –
Τα είδωλα και τα προσκυνητάρια,
τα χώματα, των τάφων τάφοι, οι τάφοι!

Στα συντρίμματα και στ’ απομεινάρια.
Δελφοί, Ολυμπία, Μυκήνες, Δήλο, Αθήνα,
Σας χαίρονται οι σοφοί, και τα σκαθάρια.

Οι σοφοί, γνωστικοί –και σκάφτε, αξίνα–
τα σκαθάρια κουτά και σα βαλμένα.
Για ν’ ανοιχτή ένας λάκκος, πόσα κρίνα

γύρω ξερριζωτά και πατημένα!
Περιβόλια; Για το Θεό! Μουσεία.
Τ’ άξια καλά παιδιά, τα παινεμένα!

Όλα στου αρχαίου το Μολώχ θυσία.

6 Σχόλια to “Κωστής Παλαμάς, Από τα Σατιρικά Γυμνάσματα”

  1. Ανταπαντώ (μιας και φουντώνει το γλέντι):

    «Τα κεφάλια του Γένους και του Κράτους.
    Ο βουλευτής κι ο δάσκαλος. Τα πιάσαν
    όλα τα πόστα! Νους, καρδιά, δικά τους.

    Δέσαν το νου΄την καρδιά τη ντροπιάσαν.
    Να το ρουσφέτι να κ’ η ελληνικούρα,
    τ’ άρματά τους. Με κείνα μας χαλάσαν.

    Η σκέψη, νούλα. Η Τέχνη, πατσαβούρα.
    Ο ψευτοαττικιστής κι ο ψηφοφόρος.
    Τ ‘ άγιο κόνισμα, μια καλικατούρα.

    Στη γη που πιάνει και προκόβει ο σπόρος
    κάθε λογής τζουτζέδων και πιερότων,
    κ’ εγώ φυτρώνω ανάξιος ριμαδόρος

    μαύρων θυμών και πορφυρών ερώτων»

    Υ.Γ.Καλή η επιλογή της εικόνας!

  2. Όποιος στοχαστικός, σα γιαταγάνι
    το στοχασμό του αντρίκεια ας τόνε βγάζει.
    Πες τα, και ακέρια και γυμνά· δε φτάνει

    να λάμπ’ η αλήθεια· πρέπει και να σφάζει.


  3. Κωστή Παλαμά, έρημε φωνακλά, άσωτη
    κλήρα μου. Τι ρωμιοσύνη δασκάλευες με φωτιά
    και βουή, ανεβασμένος στην κορφή της ελπίδας,
    όταν ξαφνικά η νύχτα πετάχτηκε σαν μαχαίρι
    απ’ τη θήκη. Κι απόμεινες στην καρέκλα
    παράλυτος με τ’ όραμα μιας αυγούλας
    που άχνιζε.

    Λευτέρης Πούλιος, Αμέρικαν μπαρ στην Αθήνα (συλλογή «Ποίηση 2»)

  4. pavlinamarvin Says:

    Σιχαίνομαι την πλάση την Ελένη,
    τη λάμια πλάση, τη χαρά τα νιώτα…

    (Ε, Ίβυκε;)
    .-)

  5. Κι εμένα πιο πολύ κι απ’ όλα πρώτα…..

  6. Λόγω του πρωτοσέλιδου και της συζήτησης, ταιριάζει κι αυτό εδώ:

    Ο Επίλογος
    Είμαι Αθηναίος…
    «Η Ασάλευτη Ζωή»
    (Εκατό φωνές, 88)

    Εγώ Αθηναίος;Δε σας ξέρω. Ξένα,
    είδωλα ωραία πλαστικά!
    Τα σύγνεφα με φέραν ίσκιο εμένα
    για ν μ’ αγκαλιαστούν τα ξωτικά.

    Εγώ Αθηναίος; Όχι. Κ’ εσείς ,ξένα,
    τα ηλιογραμμένα δειλινά.
    Σκύθισσας μάννα πεταμένη γέννα
    κι απο φυσήματα ήρθα βοριανά.

    Κ΄εσύ ορμή, ξένη, που μεθάς, τη σάρκα
    και που τη χαίρεσαι τρελά!
    Μιας αμαρτίας ακάθαρτης η βάρκα
    σε φλεγέθοντες μέσα με κυλά.

    Η φωτιά μου γιομάτη είν’ απο στάχτη
    και τη σκαλίζω, αργά, βαριά.
    Του σαρκικού μέσα μου κρύβω το άχτι
    και της γυναίκας την ανημποριά.

    Στο Βράχο σας τί θέλω; Και συντρίμμια,
    έφηβοι ωραίοι ιδεατοί,
    λάμπετε, σαν ολάκεροι. Και η γύμνια
    μουσική στα κορμιά σας και αρετή.

    Κ’ εμέ κουρέλια με κακοσκεπάζουν,
    η στράτα αφώτιστη, κακή,
    παλιούρια και σκυλιά την κομματιάζουν
    την πορφύρα μου τη λειτουργική.

    Στης Αρμονίας το Βράχο τί γυρεύω,
    βραχνή, παράταιρη φωνή;
    Κληρονομιά προγονική λατρεύω
    μια μαύρη Παναγιά βυζαντινή.

    Αδιογδύτες την κλέψαν. Πάνε, πάνε…
    Σβύστε του λατρεμού κεριά.
    Πάρτε με γύφτοι.- Ακάθαρτε ζητιάνε,
    το αίμα καθάριο μέσα μας. Μακριά!-

    Μέσα μου όλο μαραίνετ’ ένας κρίνος,
    λύκος ουρλιάζει νυστικός.
    Στάθηκ’ εμπρός μου ο μέγας Φλωρεντίνος,
    των κολασμένων ο πνευματικός.

    Μα σε κάτι που λάμπει σα διαμάντι
    κατάμακρο και μυστικό,
    ξανοίγω τους αστρόκοσμους του Δάντη
    και τον Όλυμπο τον ομηρικό.

    Μέσ’ στους βυθούς της φλόγας και της πίσσας
    δροσιά, κι ολόρθο με βαστά.
    Δαιμονικά, του κάκου οι παιδεμοί σας.
    Διαμάντι, όλο στα μάτια μου μπροστά!

    Μάης 1910

Σχολιάστε

